Selasa, 24 Ogos 2010

Setitis tinta buat lelaki









Lelaki,
Semalam aku menemui seorang perempuan
ada air jernih melayari pipinya
seraut wajah bersalut kedukaan
dalam sendu bernada tangis dia melagukan rentetan hidupnya
katanya :

"Lagu hidupku bernada kecundang
tiada melodi indah yang bisa
ku jadikan pengubat hidup.Lantaran akau terlemas
dalam norma-norma kehidupan yang hodoh lalu ia
menjerumus ke alam kehinaan dan kekecewaan".

Dalam keharuan aku menghayati patah-patah bicaranya lantas ku berikan pengharapan kepadanya :

"Kejayaan dunia dan akhirat menagihkan pengorbanan
bukan sekadar harta dan air mata hatta dirimu sendiri
Perlu dikorbankan".










Lelaki
Kelmarin dulu aku puisikan bicara seorang wanita yang
hidupnya berendamkan air mata jua.segugus pengertian terpacul
dari bibir kekeringan :

"Manusia selagi tidak hidup dalam kepayahan maka
dialah Tuan,siapa-siapa yang tiada status dan kedudukan
HARAM disisinya.Namun ingat,kejayaan bukan selalunya
dalam genggaman.Biar aku dihina di dunia tapi di hadapan Tuhan
kitalah semuflis-muflisnya".

Kedutan wajah jelas menunjukkan jeritan batin.lalu
Ku letakkan sekeping wang kertas bernilai seringgit ke dalam tempurung botaknya.











Lelaki
suatu hari aku sedang bertamu bersama seorang isteri yang berhormat
bibirnya dimerahi lipstik dengan dandan rapi
menyusun kata bersulam bicara gembira :

"Aku dan suamiku selalu membantu si cacat dan
si miskin,kami sedihmelihat mereka yang malang
justeru itu ku merelai hartaku demi
kepentingan mereka"

Dia tersenyum bangga agaknya
lantas hatiku menghukum sendiri

"Sayang,engkau tidak mengorbankan dirimu sendiri
kau melalaikan kemewahan yang tuhan berikan
kau mengalpakan auratmu serta suamimu lalai
memesanmu"








Lelaki
Hari ini ku temui seorang lelaki tua
berjanggut putih duduk termenung
di pintu masjid.
Aku dan dia sering bercerita lalu
ku sematkan secebis nasihatnya :

"Wanita merupakan kembangan layar
kepada bahtera perjuangan suami,lantas
lelakilah yang perlu menakhodanya dan mengemudikan
sebaik mungkin,jua teguhkan bahteramu dengan
perisai keimanan sehingga betul-betul tiba
di perlabuhan yang dituju...


@!z@#

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Halaman

Umurku bertambah,Dekatlah kematian

Lilypie Kids Birthday tickers