Ahad, 18 April 2010

Mak,abah restuilah anakmu

kisah 2 sahabat yang berbakti kpd ibu bapanya

> Diriwayatkan daripada Aisyah,dia berkata: " Ada 2 org sahabat Rasulullah yg merupakan org yg sgt berbakti kpd ibunya dalam kalangan umat ini iaitu,Usman bin Affan & Haritsah bin Ut'sman.Usman bin Affan berkata: 'sejak aku masuk islam,aku tak kuasa membayangkan jasa-jasa ibuku.'
Haritsah selalu mengelus kepala ibunya,menyuapi ibunya dgn tangannya,& tak pernah meminta penjelasan kpd ibunya tentang apa yang dperintahkan kpd dirinya,hingga setelah ibunya meninggal,dia bertanya kpd org yg berdekatan ibunya,"Apa yg dikehendaki ibuku?" (Birrul Walidain,karya Ibnu al-Jauzi)

Menggendong Ibu belum cukup untuk membalas jasanya
Diriwayatkan daripada Zura’h bin Ibrahim,bahawa seorang lelaki dating kpd Umar kemudian berkata : “Sesungguhnya aku mempunyai seorang ibu yang sudah tua.Dia tidak dapat memenuhi keperluannya melainkan belakangku menjadi tuggangannya.Aku selalu menjadi petunjuk jalan baginya namun aku sering memalingkan mukakau daripadanya.Adakah aku telah memnunaikan haknya?” Dia menjawab : “tidak.”
Lelaki itu berkata : “Bukankah aku sudah menggengdongnya di atas belakangku dan mengekangkan keinginanku kerana dirinya?” Umar menjawab, “Dahulu Dia pun pernah melakukan itu kpdmu, dan dia mengharap kamu tetap bersamanya,sementara engkau mengharapkan dia berpisah drpmu.” (Birrul Waalidain, Ibn al-Jauzi)


Nabi Sulaiman & Kubah Permata Putih

Dikisahkan, nabi Sulaiman sedang berkelana antara langit & bumi hingga tiba di satu samdera yang bergelombang besar.Bagi mencegah gelombang baginda meminta angin agar tenang & tenang pula samudera itu.Kemudia nabi Sulaiman menyruh jin Ifrit menyelam ke samudera itu sampai ke dasarnya.

Di sana jin Ifrit melihat sebuah kubah dari permat putih tanpa lubang.Kubah itu diangkatnya ke atas samudera & ditunjukkan kpd nabi Sulaiman.Melihat kubah tanpa lubang penuh permata dari dasar laut itu,nabi Sulaiman menjadi terlalu hairan.

“ Kubah apakah gerangan ini?” fikirnya.Dgn pertolingan Allah nabi sulaimna membuka penutup kubah.Bertapa terkejutnya dia melihat seorang pemuda di dalamnya.

“ Siapakah engkauini ? kelompok jin @ manusia?” Tanya nabi Sulaiman kehairanan.

“Aku manusia,” jawab pemuda itu perlahan

“ Bagaimankah engkau memperolehi kemuliaan seperti ini?” Tanya nabi Sulaiman lagi.

Diceritakan,Ibunya dulu sudah tua & tidak berdaya lagi.Dialah yang memapah ibunya ke mana jua ia pergi.Si anak selalu berbakti kpd orang tuanya,& ibunya selalu mendoakannya.Salah satu doanya itu ialah supaya anaknya diberi rezeki & perasaan puas hati.Semoga anaknya ditempatkan di suatu tempat yang tiada di dunia & di langit.

“ Setelh ibuku meninggal dunia aku bersiar di tepi pantai.dalam perjalanan aku melihat sebuah kubah yang diperbuat dari permata.Aku mendekatinya & terbukalah pintu kubah ini sehingga aku masuk ke dalamnya,” kata pemuda itu kpd nabi Sulaiman.

Nabi Sulaiman sangat takjub dengan kehebatan pahala bagi orang yang berbuat baik kpd ibu.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Halaman

Umurku bertambah,Dekatlah kematian

Lilypie Kids Birthday tickers