Ahad, 24 Oktober 2010

Cinta 'ana' 'enta/enti'







Dalam keghairahan mengejar perkahwinan yang disyariatkan, ramai yang terpedaya dgn dosa2 yg terkabur di sepanjang menuju ke gerbang perkahwinan. Semuanya menjadi halal dgn tiket mahu berkenal2an dan mencari keserasian dgn pasangan. Tambahan pula bila ia seolah2 di ‘islamik’ kan.

Cth: “sms je.. lagipun lepas sms cik abang bg tazkirah, calling2 je, lagipun lepas call boleh saling mengingatkan utk berdo’a utk satu sama lain, hari ni solat jamaah di masjid, kita jumpa lepas solat sekejap, bla bla bla”

Lupakah mereka bahawa Allah tak cakap jangan berzina, tapi jangan HAMPIRI zina. Lupakah mereka bahawa syaitan tidak terus menggoda dgn dosa besar tapi dimulakan dulu dgn dosa2 kecil yang diremeh-temehkan, even pemujaan berhala juga sejarahnya dimulai dgn penghormatan dan pengingatan yang melampau kepada org2 soleh.

Dan siapa yang dapat menjamin bahawa pasangan kita itu adalah jodoh kita, walaupun sudah mengikat tali pertunangan, walaupun akan diijab kabul esok hari, perkara yang halal selepas nikah tetap hanya halal selepas nikah. Tidak pernah syariah menghalalkannya walaupun beberapa jam sebelum nikah. kerana yang pastinya mati itu pasti dan tidak diketahui bila masanya dan seandainya mati yang mendahului nikah itu, alangkah malangnya kalau tidak sempat bertaubat.

Beratnya utk memperkatakan tentang ini kerana diri sendiri juga menanggung beban fitnah yang boleh datang bila2 masa ini. Ditambah lagi dgn desakan2 persekitaran yang menyuruh utk mencari. Hmm.. bagaimanakah utk saya jelaskan pada mereka, sementelah dosa2 yang diremehkan ini telah membudaya. Wahai sahabat, pesanan ini bukan berbentuk satu hala shj (dari saya kepada sahabat semua), tapi sbg permintaan juga utk mengingatkan diri saya seandainya saya terlupa.



nukilan,
ummu yusra
(unisza)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Halaman

Umurku bertambah,Dekatlah kematian

Lilypie Kids Birthday tickers