Jumaat, 8 Oktober 2010

Mahkamah











Alhamdulillah segala puji bagi Allah kerana masih memberikan kita nyawa untuk terus hidup.
Selawat dan salam dipanjatkan kepada nabi Muhammad S.A.W,keluarga baginda,sahabat2 baginda.. tidak lupa juga kepada umat Islam, didoakan agar sentiasa di bawah rahmatNya...

6/10/2010(rabu)
Kelas kursus elektif mengadakan lawatan sambil belajar ke Mahkamah Syariah negeri Terengganu..Seronok sangat,sapa2 yg ada impian nak p tu lebih baik p coz memang pengalaman yg x dapat digambarkan..

First2 sampai kami dua ni la orang yg paling last masuk coz satlekan barang2 kat atas bas,tapi nasib baik la sempat kejar depa yang masuk awal tu kalau tak dah sesat la kami dua orang ni..

lepas ceramah kami semua masuk dalam bilik perbicaraan..k bagi sapa2 yg nak masuk bilik tu ni syarat2nya:

1. Baca bismillah n bagi salam slow2 jgn kuat2 nanti hakim suruh keluar.
2.Tunduk kat hakim tu (gaya org jepun) even hakim x pandang kita
3.Duduk tegak,xboleh silang kaki or letak kepala atas kerusi
4.Sebelum masuk lekatkan mulut dengan plaster coz kat dalam tu ada tanda SILENT
5.Dengar dengan teliti n ambil iktibar apa yg diperkatakan

x susah pon nak buat lau ada minat nak masuk...mesti suma ingat ahhhh Formalnya,tapi x,serius kami bagitau,hakim pon sporting ja..

kalau sebut ja mahkamah mesti perempuan ja yg hadir lelaki x hadir gak so perbicaraan tu ditagguhkan lagi..emmm apa nak jadi..Pesanan dari dpi syariah (jgn libatkan diri anda dengan kes mahkamah) kesian kat orang yang kahwin cerai ni (nauzubillah).macam2 ragam yang kami nampak,ada yg suami isteri memag btol2 nak cerai,da juga yang nak rujuk balik,da juga yang suami lari n x dapat dikesan..tua,muda,remaja semua ada..

Satu lagi uniknya keputusan hakim yang membuatkan kami terfikir sejenak. kalau hakim nak jatuhkan hukuman hakim akan cakap "kamu sanggup tanggung dengan apa yang kamu lakukan?? kamu sanggup bertanggungjawab apa yang kamu buktikan dunia dan akhirat?? kamu sanggup dilaknat oleh Allah sekiranya apa yang kamu ckapkan itu salah???" sekiranya mereka itu sanggup maka hakim akan cakap "Bismillahirahmanirahim, merujuk kepada keterangan2 dan bukti maka mahkamah memutuskan........................." (cuak jadi hakim)

lepas ni ingat nak p lagi coz sapa2 pon boleh masuk so ingat nak g hari ahad coz hari ahad kes liwat...ops lupa nak ceritakan,kes2 dibicarakan ikot hari,tapi ada juga hari2 yang digabungkan semua kes..huhu tengah cari sesapa yang nak g makamah sekali dengan kami mungkin study week,,sapa2 yang nak hubungi saya..

nukilan
ummu yusra

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Halaman

Umurku bertambah,Dekatlah kematian

Lilypie Kids Birthday tickers