Ahad, 5 Disember 2010

Fiqh Muamalat

Bismillahirrahmanirrahim

JUAL BELI

Bahasa : pertukaran sesuatu dengan sesuatu samada kedua-duanya dalam bentuk harta ataupun tidak.

Al-bai’ dan al-shira’ dalam bahasa arab boleh digunakan untuk jual dan jual beli.

Istilah Fuqaha’ : Akad yang merujuk kepada pertukaran sesuatau harta dengan harta yang lain bagi tujuan pemilikan yang kekal.Mestilah membabitkan sesuatu yang syara’ menilainya sebagai harta.Pemilikan dan penyerahan hak tanpa temoh yang tertentu.

Dalil dari al-Quran

Maksudnya : Padahal Allah telah mengahlalkan jual beli dan mengharamkan riba.

(Al-Baqarah : 275)

Dalil dari Sunnah(perbuatan)

Maksudnya : “bahawa nabi salallahualaihiwasallam suatu ketika membeli makanan daripada seorang yahudi dengan bayaran tertangguh (nasi’ah) dan baginda menggadaikan sebuah perisai besi kepadanya.”

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Rukun-rukun akad jual beli

1. Pihak yang melakukan akad

Syarat-syaratnya:-

o Waras (x sah bagi orang gila dan kanak-kanak)

o Bebas membuat pilihan ketika akad (dipaksa x sah)

o Penjual dan pembeli adalah pihak yang berlainan

Penjual : Mahukan harga tinggi dan syarat yang kurang

Pembeli : Mahukan harga yang rendah dan kualiti barang yang baik

o Boleh melihat (x sah bagi yang buta kerana wujud kejahilan yang ketara)

2. Sighah akad (lafaz yang keluar drpd kedua pihak yang berakad yang menggambarkan keredhaan kedua-dua pihak)

o Lafaz sarih (nyata) cth: Penjual>Saya jual kepada kamu baju ini dengan harga rm10. Pembeli >Saya beli baju ini dengan harga rm10

o Lafaz kiasan (kinayah) cth : Penjual> ambillah dengan harga rm10. Pembeli>saya ambil

ü Beli barang dengan hanya hulur-menghulur

Ø Terdapat banyak pendapat tetapi penulis mengambil pendapat ulama’-ulama’ mazhab mutakhir spt Iman al-Nawawi :Jika ianya menjadi suatu kebiasaan maka boleh kerana ingin mengelak masyarakat daripada terjebak dalam dosa dan aturan yang boleh membatalkan jual beli mereka.

Syarat-syaratnya :-

o Tidak terpisah antara waktu ijab dan qabul yang kebiasaannya menunjukkan kepada ketidakredhaan orang ynag menerima

o Lafaz qabul dan lafaz ijab selari dalam semua sudut(jenis, harga dll)

o Tidak terikat dengan sebarang syarat atau tempoh waktu yang tertentu.

3. Barang jualan dan harganya

o Barang jualan hendaklah wujud ketika akad dilakukan. Tidak harus menjual barang yang tidak wujud.

o Barangan mestilah harta yang bernilai menurut syara’

o Barangan mestilah yang bermanfaat menurut syara’ dan uruf (kebiasaan)

o Barangan hendaklah boleh diserahkan dari segi fizikaldan syara’.

o Sah jualan dan belian bagi pemilik harta tersebut kerana syara’ memberikan kepadanya kuasa keatas hartanya.

o Barangan tersebut mestilah diketahui oleh kedua pihak.



Fiqh Manhaji (Mazhab Syafie)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Halaman

Umurku bertambah,Dekatlah kematian

Lilypie Kids Birthday tickers