Jumaat, 24 Disember 2010

National Geographic Wild

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..Marilah sama-sama kita panjatkan kesyukuran kepada Allah yang Esa.Segala puji bagi Allah daripada sifat kekurangan, segala puji bagi Allah daripada fitnah dan tohmahan-tohmahan yang dilemparkan oleh musuh Islam..Selawat dan salam ke atas Nabi junjungan Rasulullah, keluarga baginda, sahabat-sahabat baginda dan muslimin dan muslimat seluruhnya.

Kali ni penulis nak kongsikan satu kisah yang penulis tonton dalam TV at National Geographic(1) moga ada manfaatnya..Sekiranya kita meneliti sekeliling dan kita berfikir sejenak tentu kita akan rasa "Ya Allah kerdilnya aku dihadapanmu"..Melihat semut berjalan pon sudah menarik minat kita untuk tahu apakah disebalik kehidupannya..

Tiap kali abah pegang remote control mesti kat kaca tv akan memaparkan gambar binatang(wah hebat abah aku..hehe), channel apa tu?? sudah semestinya 550,551,552,553.....iaitu channel yang berkisar tentang fakta.

kisah kali ni pasal ikan saloma..ehh,ehh IKAN SALMON..hehe..Dari permulaan kehidupannya hinggalah ke akhir hayatnya disamping menanggung dugaan yang tidak putus hadir menghambat diri mereka. Ikan salmon hidup di air tawar(bagi yang tak tahu dan saya pon baru tahu) di air dalam.

Marilah sama-sama kita fikir, apabila tiba satu musim yang ditunggu-tunggu yakni musim bertelur, ikan-ikan ni akan melawan arus air sungai yang deras untuk mencari kawasan yang lebih cetek dan tenang di hulu sungai. Supaya telur-telur yang akan menetas nanti tidak hanyut. telur-telur ini juga tidak boleh hidup di kawasan air dalam..Bila tiba musim bertelur, ibu-ibu ikan bersama suami-suami mereka berangkat ke hulu sungai,bukan naik flight,keretapi or LRT tapi berenang(tak tahu la gaya apa)

Sebelum sampai ke tempat yang hendak dituju, rintangan yang banyak dari pemangsa spt, beruang,serigala,burung dll.. ikan-ikan salmon berhempas pulas berenang bersungguh-sungguh mengelakkan diri dari pemangsa bagi mencapai cita-cita yang satu,tetapi setiap yang bernyawa pasti akan mati..Pemangsa-pemangsa tadi mendapat rezeki yang ditetapkan Allah kepada mereka.

Bagi yang diberi kesempatan terus hidup berhempas pulas menuju ke hulu sungai bagi merialisasikan hasrat alam. Ada yang sampai ke hulu dalam keadaan parah (carik sana carik sini isi badannya). tapi perjuangn tak sampai sekerat jalan ja "alang-alang menyelup pekasam biar sampai ke pangkal lengan". seketika berehat terus sahaja telur dilepaskan dari badan betina dan disenyawakan jantan yang melepaskan spermnya. Masa yang diambil hanya beberapa saat untuk proses itu. Setelah selesai ikan betina akan mengibaskan ekornya menimbus telur bagi membolehkan batu-batu kecil melindungi telur tersebut..Telur-telur yang tidak terselamat dan hanyut dimakan oleh burung-burung yang akan memperoleh vitamin daripada telur segar

Masih ada lagi dugaan yang akan dihadapi yakni dugaan dengan kematian, ikan-ikan yang berpusu-pusu berenang ke hulu akhirnya akan mati termasuklah si jantan. Maka bergelimpanganlah ikan salmon tersebut.Rezeki bagi pemangsa yang akan menghadapi musim sejuk tidak lama lagi..

Siratan makanan yang menakjubkan mangsa>pemangsa>Khaliknya


Subhanaallah,begitulah aturan Allah yang sangat sistemetik terhadap alam ciptaanNya.. Sesuatu yang terjadi tiada sia-sianya, cuma manusia yang perlu berfikir Hikmah Allah lebih besar dari yang sia-sia..


ummu yusra

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Halaman

Umurku bertambah,Dekatlah kematian

Lilypie Kids Birthday tickers