Jumaat, 14 Januari 2011

Anak-anak Iblis

Berkata Al-Qurasyi, telah berbicara kepadaku Bisyr bin Al-Walid Al-Kindi, berbicara kepadaku Muhammad bin Talhah, daripada Zaid bin Mujahid, katanya : Iblis mempunyai 5 orang anak, lalu ditetapkan setiap anak dengan satu tugas untuk menjaga urusannya. Kemudian dinamakan anak-anak itu seperti berikut : Tsabar, Al-A'war, Masuth, Dasim dan Zaknabur.

Tugas-tugasnya adalah

Tsabar > mengendalikan orang-orang yang ditimpa musibah, lalu dia membisikkan kepadanya supaya bersedih hati, yang membawa kepada mengoyak pakaian, memukul-memukul pipi dan badan, menjerit melolong sebagaimana yang dibuat orang-orang jahiliah

Al-A'war > menggoda orang supaya melakukan zina, perbuatan keji yang dikutuk oleh Allah dengan memperindahkannya kepada manusia.

Masuth > menyebarkan dusta daripada seorang kepada orang lain dengan menyampaikan berita-berita palsu, sehingga seorang yang lain mendatangi kumpulan orang ramai seraya berkata " Aku lihat seorang mengatakan begini dan begitu kepada kamu, aku kenal rupanya tetapi tidak kenal namanya.

Dasim > menbuat fitnh antara suami dan isterinya, cuba mendedahkan keaiban masing-masing dan mengungkit-ngungkit perkara yang boleh menyebabkan marah dan berselisih faham.

Zaknabur > mengganggu orang-orang yang di pasar, dia mencacak benderanya di situ, yakni membuat angkara antara orang yang berjual beli..

Rujukan :- Belitan iblis terjemahan dari TALBIS IBLIS karangan Ibnu Qayyim, penterjemah Syed Ahmad Semait(1994)

Moga ada manfaatnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Halaman

Umurku bertambah,Dekatlah kematian

Lilypie Kids Birthday tickers