Jumaat, 14 Januari 2011

Saat perkenalanku dengan dia/Dia (2)

Klik

Maya melangkah longlai ke tempat mengambil wudu' sebaik sahaja ust Amin selesai memberikan kuliah. Fikiran Maya keliru antara iman dan nafsu. Sebaik selesai mengambil wudu' Maya berdoa "Ya Allah sekiranya hatiku berkata benar, permudahkanlah aku menuju cintaMu, sekiranya hatiku membisik kata dunia, Kau jauhkan aku dari jalannya".

Iqamah dari bilal sayup kedengaran di telinga Maya, dia rasakan bahawa satu semangat baharu telah muncul di dalam dirinya,gengaman tekad yang menggunung dan cita-cita bagaikan api yang menyala membuatkan semangat Maya berkobar-kobar untuk merialisasikan niatnya itu..

"Astaghfirullah, kenapa aku ni? kain sejadah dihadapan sempat lagi otakku melayang. Astaghfirullah......" Maya dengan lemah lembutnya menuntun hati menghina diri mengesakan Illahi..Allahu akhbar..

Selesai imam berdoa, Maya memanjangkan doanya dari jemaah yang lain oleh kerana dia mahu mencari kekuatan diri bagi menghadapi keputusan yang akan dibuatnya nanti. Terlalu kusyuk Maya berdoa sehinggakan apabila selesai berdoa Maya berpaling ke belakang dan melihat tiada seorang pun jemaah yang lain,kesemuanya sudah kembali ke bilik masing-masing. Maya terus bergegas untuk pulang ke biliknya, akan tetapi beliau terfikirkan kepada seorang kakak yang dikenalinya sewaktu minggu orentasi, lalu Maya dengan penuh semangat melangkahkan kaki ke bilik kakak yang baginya merupakan seorang yang layak dihormati oleh kerana kesopanan, kelembutan, kasih sayang yang dipamerkan dan banyak lagi.

"Alhamdulillah, k.jan ada kat rumah, sungguh Allah permudahkan urusanku". Kedatangan Maya menjadi tanda tanya bagi k.Jan yang sudah lebih seminggu mereka tidak bersua.

"Assalamualaikum, akak sibuk tak?", sapa Maya sambil mereka bersalaman.

"Waalaikumussalam, Alhamdulillah sekarang akak tak sibuk, kaget akak kamu tiba-tiba datang. Kalau akak tak ada kat rumah tadi kesian kat kamu tak ada orang nak sambut kamu?", sahut k.Jan penuh semangat.

" Apa hajat kamu datang rumah akak malam-malam ni, akak tengok muka kamu pucat ja,kenapa ni?", sambung k.Jan kebingungan.

" Asif ganggu akak malam-malam ni, Maya tak ada apa-apa la cuma Maya nak minta nasihat akak atas satu hal".

"Ish macam berat ja masalah kamu ni? ok...ok.. kamu bagitahu akak masalah kamu, insyaAllah kalau akak dapat bantu kamu, akak akan sedaya upaya lakukannya, tetapi sekiranya akak tak mampu, akak boleh menjadi pendengar yang baik bagi kamu untuk meluahkan masalah kamu itu".

"Syukran akak kerana sudi mendengarnya, begini......".

Maya meneruskan mutiara kata-katanya dengan saat perkenalannya dengan Yasir sehinggalah kepada kuliah maghrib yang diberikan oleh Ust Amin.

"Alhamdulillah Maya, Allah masih memberikan kesempatan kepada Maya supaya tidak jauh tersesat seperti orang lain yang masih hangat dengan cinta manusia", sambung k.Jan setelah mendengar luahan hati Maya.

"Apa yang Maya harus lakukan akak?", tanya Maya sambil menyapu mutiara di pipi dalam suara sedu sedan menahan hati yang bengkak dek kerana penyesalannya.

"InsyaAllah, akak akan membantu kamu, tetapi sebelum itu untuk menguatkan dirimu izinkan akak memberi sedikit nasihat kepada kamu agar kamu tidak lagi terjebak ke dalam lembah yang hina ini. Ini juga untuk peringatan diri akak sebagai hamba yang mengharap pertolongan Allah".

"Maya tak kisah akak, sekiranya seribu nasihat pun akak mahu berikan kepada Maya, Maya bersedia untuk mendengarnya", sambung Maya dalam esak tangisan.

" Adakah sanggup kita berfikir tentang cinta, sedangkan ramai diantara saudara-saudara kita ditindas oleh Israil?, merasa banggakah kita dengan cowok, gewe masing-masing sedangkan Amerika giat melakukan serangannya terhadap kita melalui hati?. tegas k.Jan dalam kata-katanya.

" Akak hanya boleh bagi pandangan kepada kamu, terpulanglah kalau kamu mahu ikut ataupun tidak, akak doakan kamu agar kamu tabah menghadapi semua ini".

" Apa yang akak mahu cadangkan tu", tanya Maya penuh minat".

" Begini, kamu mahu memutuskan hubungan yang tidak elok ini dengan dia, cadangan akak yang pertama,kamu telefon dia dan luahkan apa yang tersirat di dalam hati. akak rasa dia akan faham sekiranya kamu mahu memutuskan hubungan ini secara baik dan mengikut syariat kerana dia juga belajar agama. Kamu slow talk dengan dia agar tidak timbul salah faham antara kamu berdua.. Cadangan akak yang kedua, kamu tukar kad sim kamu, moga-moga dengan berbuat demikian kamu dapat elakkan diri dari dia".

Ting....Tong...Ting...Tong. Jam dinding di bilik k.Jan berbunyi menandakan sudah pukul 11 malam, Maya rasakan baru sebentar dia meluahkan apa yang tersirat di dalam hatinya tetapi sudah lewat begini rupanya.. Maya bergegas bangun untuk meminta diri kepada k.Jan agar nanti dia tidak terlewat untuk pulang ke biliknya.

" Syukran akak atas nasihat dan cadangan akak, insyaAllah saya tetap dengan pendirian saya atas jalan yang Allah tunjukkan kepada saya, akak tolong doakan bagi saya kuat menghadapi semua dugaan ini".

"InsyaAllah sayang, akak cuma berkongsi apa yang akak mampu".

" Baiklah akak, Maya nak balik bilik ni, nanti lewat pula, Assalamualaikum.

"Waalaikumussalam"

Maya membesarkan langkahan kakinya agar dia tidak terlewat sampai ke bilik.Malam itu selepas bertasbih, membaca ayat kursi, membaca 3 kul dan disambung dengan doa tidur seperti yang Rasulullah ajarkan kepada Aisyah isterinya, Maya tidur dengan memikirkan cara yang terbaik yang perlu dia lakukan bagi menghadapi ujian esok hari.


Bersambung...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Halaman

Umurku bertambah,Dekatlah kematian

Lilypie Kids Birthday tickers