Sabtu, 1 Januari 2011

Saat perkenalanku dengan dia/Dia

Cerita ini adalah adaptasi dari kisah realiti kehidupan seorang sahabat yang akhirnya mendapat hidayah dari yang Maha Esa..nama-nama yang dinyatakan bukanlah nama sebenar.

Tahun 2007 Bulan 7

1 miss call
013-4........
"ish sapa plak nih, em miskol balik la,tapi malas la",kata maya, akhirnya miss call yang tadinya mengganggunya tidak dihiraukan."erm set nama dia 'hantu' la" sambung maya.

Bulan 11

Selepas beberapa bulan mesej itu tidak dilayan, akhirnya bila tiba malam raya, Maya sibuk menghantar mesej kepada semua sahabat-sahabatnya. Tanpa disedari Maya telah menghantar mesej kepada 'hantu'.

1 massage receive
'hantu'
Assalamualaikum, awak sapa?. mesej yang pendek tetapi memberi makna yang mendalam bagi Maya, Maya cuba mengingati kembali hamba Allah yang mana diberikan nama 'hantu' olehnya, akhirnya Maya teringat akn satu miskol yang mengganggunya dahulu


w'salam, awak yang miskol saya dulu kan, tapi dah lama n saya tersalah send yang sebetulnya.
massage send!

Maya membalas mesej bagi memuaskan hati 'hantu' tersebut. Maka bermulalah perkenalan antara "hantu" dan Maya.. Maya mendapat tahu bahawa 'hantu' sedang menadah kitab di pesantren yang berdekatan dengan tempat tinggalnya. Setelah dicucuk oleh syaitan maka Maya merasa bangga berkawan dengan 'hantu' yang dikira dapat membimbingnya dalam soal agama. Maya juga mendapat tahu bahawa 'hantu' tinggal satu negeri dengannya.

Hari demi hari mesej berunsurkan tazkirah dan peringatan yang dihantar, dalam masa yang sama terselit juga mesej-mesej pertanyaan khabar dan ayat jiwang. Setelah beberapa bulan bermesej 'hantu' yang diberi nama yasir mahu serius dalam perhubungan mereka. Sampaikan yasir mahu berjumpa dengan mak ayah Maya tetapi Maya menghalangnya kerana ketika itu baru berumur 17 tahun dan mahu mengambil peperiksaan SPM. Yasir mengalah dan memberi peluang kepada Maya, tindakan yasir membuatkan Maya menganggap yasir seorang yang memahami.

Walaupun begitu Maya dan Yasir tidak putus hubungan malah setiap hari bermesej dan kadang-kadang bercakap melalui telefon. Oleh kerana Maya dan Yasir mempunyai didikan agama mereka mengambil keputusan tidak mahu berjumpa kerana takut timbul fitnah. Setelah berbulan-bulan hubungan mereka begitu malah lebih erat lagi, Maya mendapat tawaran belajar di IPTA di dalam negara tetapi negeri yang berbeza. Kegembiraan itu dikongsi dengan Yasir tetapi Yasir keberatan untuk membenarkan Maya pergi, katanya"kita bertunang dulu, lepastu baru Maya boleh pergi", tetapi hasrat Maya ditentang keluarganya kerana masih muda dan ibu dan ayah Maya menetapkan lepas diploma baru boleh bertunang. Maya dan Yasir akur dengan keputusan itu.

Setelah seminggu Maya berada di Universiti dan melepasi fasa minggu orentasi, tergerak di hati Maya untuk melangkahkan kakinya ke surau yang berdekatan dengan blok asramanya. Alhamdulillah setelah selesai menunaikan solat mangrib, ajk surau meminta tetamu Allah untuk terus berada di disurau kerana salah seorang student ingin memberikan kuliah maghrib.

"erm dah lama aku tak dengar kuliah maghrib lepas beberapa bulan aku tinggalkan sekolah, ok juga aku duduk dan dengar kuliah ni, mana tahu best ka", bisik Maya didalam hati

Pentazkirah membuka majlis dengan selawat, ayat quran, hadis dll membuatkan hati Maya tertaut untuk terus duduk dan mendengar." Alhamdulillah tajuk kita malam ini berkaitan dengan cinta", kata pentazkirah yang menggelar dirinya Amin

Air mata Maya jatuh berguguran malah membasahi kain telekung yang dipakainya mendengar kuliah yang diberikan. "sekiranya kita menyayangi pasangan kita dan mahu hidup dengan berkat didunia akhirat mengapa kita mengheretnya ke neraka", kata ustaz Amin, jelasnya lagi, "kalau kita betul-betul sayangkan dia, kita tidak akan melanggar perintah Allah untuk terus bergaul antara lelaki dan wanita tanpa ikatan yang sah","tidak berhubung tanpa orang yang wara' disisi", tambah ustaz Amin sebagai penegasan.

Bersambung...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Halaman

Umurku bertambah,Dekatlah kematian

Lilypie Kids Birthday tickers