Sabtu, 8 Januari 2011

Sina'Atul Faqih Alijtima'i


Program Sina'atul Faqih anjuran Jabatan Syariah kolaborasi dengan PERISYA (Persatuan Syariah dan Pentadbiran Islam) telah membawa Syeikh Fahmi Zamzam, seorang ulama alam melayu yang berguru dengan ramai tokoh-tokoh ulama dunia seperti Syeikh Hasan Ali al-Nadwi, Syeikh Alawi al-Maliki yang menganugerahkan gelaran keluarga al-Maliki kepada beliau.

Abu Laits rhm menyatakan : orang yang duduk bersama ulama tetapi tidak dapat mengingati ilmunya akan juga mendapat 7 kemuliaan-

1- kemuliaan orang belajar
2- tertahan daripada melakukan dosa selama ia duduk bersamanya
3- rahmat Allah mencurah ketika ia pergi menuju kepadanya
4- mendapat keberuntungan apabila dapat bersamanya
5- dicatatkan baginya pahala-kebaikan apabila mendengar ajaran-ajarannya
6- malaikat menaungi dengan sayapnya kerana redha kepadanya
7- tiap langkahnya ditulis pahala-kebaikan, dihapuskan dosa dan dinaikkan darjat.

Kemudian akan ditambah dengan 6 kemuliaan lagi -


1- jadi suka kepada majlis ilmu
2- kalau ada yang menurutinya, akan mendapat pahala-kebaikan orang tersebut tanpa mengurangi pahala orang yang menurutinya
3- bila ulama itu diampunkan Allah, ia menjadi syafaat buat murid
4- hatinya tawar untuk berkawan dengan orang fasiq
5- termasuk dalam golongan penuntut ilmu dan orang soleh
6- menegakkan perintah Allah.

Ini kalau tak ingat, kalau ingat lebih lagi la.

Maka Syeikh telah mengijazahkan sanad hadis 40 bersambung hingga kepada Imam al-Nawawi rhm. Selain itu, syeikh mengijazahkan sanad amalan-amalan yang dihimpunkan dalam kitabnya Bekal Akhirat.

Antara yang terkandung di dalamnya ialah amalan Yasin, Hizb al-Bahr, Hizb Imam al-Nawawi, solawat2 termasuk Solawat Azimiyyah yang menjadi solawat teras al-dandarawiyyah, awrad lepas solat yang juga dikenali sebagai awrad madaniyyah atau tariqah Qusyasyiah dan juga ratib al-Haddad.

Selain memberi syarah kepada doa Yasin yang disusun oleh Syeikh Abdullah al-Haddad. Berkat guru dan sanad tadi, inshaAllah akan dapat dimanfaatkan untuk anak2 dan students nanti.

Walaupun ummu hanya mampu melihat syeikh dari jauh tetapi InsyaAllah moga-moga berkat daripada melihat syeikh dapat menyelinap masuk ke dalam sanubari.

Klik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Halaman

Umurku bertambah,Dekatlah kematian

Lilypie Kids Birthday tickers