Sabtu, 1 Januari 2011

Pesanan buat sahabat sekuliah

Sesi perkuliah bagi pelajar UNiSZA akan bermula pada hari isnin bersamaan dengan 02/01/2011..Pengalaman dari sem-sem lepas menarik minat penulis untuk menulis satu artikel berkenaan ikhtilat diantara muslimin dan muslimat.

Pesanan ini ditujukan khas buat diri sendiri dan juga sahabat-sahabat yang dihormati."Berpesan-pesan untuk kebenaran dan berpesan-pesan untuk kesabaran"(1)..


Apabila muslimin dan muslimat berjumpa atas tujuan yang tertentu mengapa kawan yang diajak untuk menemani muslimat selalu menjauhkan diri dari dua orang yang berjumpa..sedangkan yang diajak untuk menjadi peneman itu adalah untuk mengelakkan fitnah berlaku. Walaupun dibawa peneman tetapi orang yang sangggup menjadi peneman tidak melaksanakan amanah dengan sebaiknya, tidakkah dia juga dikira berdosa sekiranya dua orang yang berjumpa itu mempunyai niat lain.

"Erm malu nak duduk sama-sama nanti muslimin kata kita menyibuk pula",kata si fulan..Ya memang malu perisai orang yang beriman tetapi malu ada tempatnya, kepentingan yang perlu dititik beratkan.Mahu jaga sahabat kita dari di fitnah atau mahu jaga status diri sendiri?fikir-fikirkanlah.

Perubahan sikap seseorang mengikut persekitaran bagaikan sesumpah menukar dirinya mengikut persekitaran bagi mengelak musuh..Maksud penulis, mengapa perlu hipokrik, apabila di dalam kelas semua tunduk sehinggakan semut pun naik segan nak jalan. Tetapi berbeza pula di luar kuliah.situasi> "hoi kata nak belanja aku makan tadi, aku tunggu na, janji tetap janji",kata muslimat. "aku lawak ja la jangan la serius sangat", sahut muslimin. Mengapa, mengapa dan mengapa?? Bagaikan selapis sikap malu sudah tercabut dari diri samada muslimin mahupun muslimat.

tut,tut
1massage receive
Salam, erm anta/ti buat pa tu? dah makan ka?, mesej yang sia-sia(bagi penulis), bagi yang kononnya menjaga ikhtilat antara muslimin dan muslimat ini pula caranya, nafsu membuak-buak, meronta-ronta mencari orang untuk menyayangi diri, mengapa tidak mengikut sunnah nabi??


*situasi-situasi yang ditulis tidak ada kena mengena dengan sahabat-sahabat sekuliah penulis, cuma merupakan imaginasi penulis ilham dari pengalaman persekitaran, moga-moga perkara sebegini dapat dielakkan daripada menjadi realiti.amin

Hayatilah wahai sahabat

Dengarkan kerinduan di lautan memori
Mengintai kenangan indah
Yang menyentuh emosi
Masih segar diingatan
Hadirmu bawa sinar cahaya impian

Sahabat,
Kau sesungguhnya
Temanku dikala suka & lara

Tikaku buntu diselubungi sendu
Kau tiupkan ketabahan
Untukku ku ukir senyuman
Bagaikan embun hilang di terbit fajar
Kau pergi jauh mengejar cita
Menggapai redha yang Esa

Duhai sahabat dengarkanlah
bicara hatiku ini,
Meskipun jarak memisahkan
namun tiada noktah kasih,
Biar lama ku menentukan
nilai ukhuwwah yang terjalin,
Teruskan perjuangan
ke titisan darah terakhir

Dan aku,
masih disini terus mendaki
puncak tertinggi hidupku...
Dan aku,
terus menanti saat yang manis
akan berulang kembali...
SAHABAT...

(1)Al-'Asr


ummu yusra

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Halaman

Umurku bertambah,Dekatlah kematian

Lilypie Kids Birthday tickers