Khamis, 6 Januari 2011

Banjir, hujan dan dosa

Jabatan Syariah dengan kerjasama Pusat Islam unisza dan kelab perisya telah mengadakan program "Sina 'Atul Faqih Al-Ijtima'i" pada 6/1/2011 yang mengambil masa 3 hari till hari sabtu..Tentatif program kebanyakannya berkaitan dengan ceramah.

Berbalik kepada tajuk yang diutarakan oleh penulis, kaitan diantara banjir, hujan dan dosa.. Mungkin ianya hanya berkaitan dengan sesetengah pihak dan mungkin juga berkaitan dengan semua pihak kedepannya.

Banjir di unisza baru menjengahkan mukanya ke kawasan sekitar bermula petang tadi 6/1/2011. Pelajar-pelajar syu'bah syariah diminta untuk berkumpul di hadapan foyer asrama bagi menaiki bas ke masjid unisza untuk mengikuti program memandangkan hari hujan.. Penulis agak kelewatan turun dari bilik disebabkan hal yang tertentu. Bila tiba masanya penulis mahu bergerak dari blok ke foyer, maka bertebaranlah dosa yang penulis nampak. Berdua-duaan lelaki dan perempuan dan yang paling mengejutkan penulis adalah budak pengajian Islam tidak memakai stokin, bila ditanya katanya takut basah. Soalan mudah so jawapannya pasti simple. Tetapi fikirkah kamu bahawa ada lagi yang akan bertanya kepada kamu tentang perkara itu kemudian nanti???

Perjalanan agak jauh dari blok ke foyer, setiap kali penulis melangkah ada sahaja kaki-kaki yang dilihat tidak sempurna tentang auratnya.. Hajat dihati mahu menegur(Ya Allah sungguh susah untuk buat makruf, tetapi ku tahu balasanmu lebih tinggi dari kesusahan itu).Penulis akan menegur tetapi dengan cara penulis sendiri.InsyaAllah.

Sampai di foyer pejabat asrama semua sibuk keluarkan stokin untuk dipakai kerana katanya ada muslimin, dalam perjalanan tadi semua muslimin yang ditemui cacat penglihatan agaknya?? Yang sedar akan auratnya walau terlambat Alhamdulillah tetapi masih ada lagi yang bermegah dengan aurat mereka.

Alhamdulillah semuanya selamat sampai di masjid unisza setelah 4 biji bas disediakan dipenuhi.. Program bermula dengan Majlis penganugerahan sanad hadis 40 oleh Syeikh Fahmi Zam-zam, diikuti dengan forum dan sebagainya. Majlis untuk hari pertama tamat kira-kira jam 10.30 malam.Penulis tidak mahu panjangkan tentang program kerana yang dikisahkan sekarang adalah tentang banjir, hujan dan dosa.

Setelah selamat sampai kembali ke foyer asrama, penulis terpandang akan gelagat pelajar pengajian Islam yang amat memalukan, berpayung bersama. Yang lelaki membawa payung yang perempuan berada dihadapan, tiba-tiba si lelaki mengisyaratkan kepada si perempuan untuk bersama-samanya di bawah payung. Husnuzon juga kepada mereka dengan berkata "suami dia agaknya" tetapi apabila dilihat si perempuan, sah bukan suaminya sebab kakak tu senior penulis yang masih belum kahwin(rujukan sahih)

"Kita manusia fitrahnya berbuat dosa dan sebaik-baik manusia adalah bertaubat diatas kesalahan"


ummu yusra
1432H

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Halaman

Umurku bertambah,Dekatlah kematian

Lilypie Kids Birthday tickers